tisdag, februari 19, 2008

Vecka 19+1

Nu har magen blivit en gravidmage och jag börjar känna att jag vågar visa upp den. Hittils har jag försökt dölja den. Man är liksom lite blyg inför uppståndelsen. Jag har skyllt på att man inte vill bli misstagen för att ha blivit lite tjock bara, men det är nog inte alls det. Det är nog bara blyghet. Nu känns det roligare och roligare med kläder som framhäver magen.

I morse fick jag frukost på sängen, med ett ljus och ett bröllopsfoto på brickan, och Martin låg och pratade med bebisen ett tag. Han gjorde Darth Vader-rösten: "Hello, I'm your father", men mest bara myspratade, fascinerad över att bebisen kan höra nu. Det går inte att helt förstå att det verkligen är en bebis där inne, men det blir kanske lite tydligare för varje vecka. Förra veckan stod det att jag kommer gå upp ett halvt kilo i veckan nu. Den här veckan står det så här:

"Ditt barn är 14-16cm långt från huvud till stjärt och väger ca 350g. Barnet är fortfarande mycket litet men växer snabbt och är nu halvvägs. Nu följer en kritisk fas i utvecklingen av sinnesorganen - hörsel, syn, känsel, smak och lukt. Äntligen kan barnet höra och känna igen din röst. De olika sinnesorganens nervceller utvecklas nu i sina specifika delar av hjärnan. Nybildande av nervceller har trappats ned något, och koncentreras istället till utveckling av komplicerade förbindelser mellan nervceller som krävs för funktioner som minne och tänkande. Barnet kan nu njuta av att sträcka ordentligt på armar och ben, eftersom nervsystem och muskler har utvecklats tillräckligt för att det ska vara möjligt."

Från gravid.se

Inga kommentarer: