söndag, januari 17, 2010

Nuläget

Mår generellt lite bättre än för ett par månader sen.

Orsaker: Viktnedgång och att jag fått sluta använda Imdur och kunnat sluta använda Atarax.

Men i och med att det finns lite mer ork höjer sig även ambitionsnivån. Det finns så mycket som jag vill göra så dyker det upp lite ork så använder jag den också. Som till exempel igår så orkade jag avkalka diskbänken och slänga ett par julblommor och plocka undan några få saker i köket. Sen fanns ingen mer ork.

Och det verkar som att i och med att ambitionsnivån ibland höjs en del och jag satsar hårt och ibland vill mer än jag orkar så har det också kommit tillbaka en del besvär som jag varit fri ifrån under de månader som jag mått som sämst - som andningssvårigheter i sittande position - en ren stressreaktion.

Imorgon ska jag träffa en sjukgymnast. Det gick väldigt lätt att få en tid när jag väl ringde första bästa näst efter den bästa i stan. Jag borde väl ringt för två år sen egentligen men nu har jag i alla fall en tid! Har fått problem med höfterna pga att jag inte kan sova på så många sidor. Oftast har det bara varit högersidan som funkat men sen drygt ett halvår vägrar den och vänsterhöften vill helst inte belastas heller. Jag har lyckats försonas med en knepig ställning på magen. Tror kroppen har svårt att acceptera flera olika ställningar när det bara finns en som är minst dålig. Så så länge som jag har kunnat sova på höger sida har jag gjort det. Men kroppen behöver ju omväxling. Hoppas det kan gå att förbättra!

Har träffat en psykolog ett par gånger efter lite tjat från familjen. ;-) Hon är väldigt bra hur som helst. Hon är kopplad till hjärtmottagningen på Akademiska så hon har väldigt bra förståelse för hjärtsjukdomar vilket är så skönt! Hon har i alla fall sagt till mig flera gånger att hon är imponerad av mig att jag tar allt med en sådan ro och att jag kommit till många slutsatser, som hör till ett sjukdomsförlopp, mycket snabbare än vad som är vanligt. Det är ju roligt att höra! :)

Väntar på att få tid för sjukhusvistelse, för prover och eventuellt insättande av ny medicin.

2 kommentarer:

lisa sa...

Du är stark och svag vi människor är visst det, tack att du delar.
KRAM
(skåneland är fortfarande vitt och jag har det i det stora hela bra.)
KRAM

lisa sa...

nu då? kram