fredag, juli 29, 2011

Energi



Ljus. Svagt. Eller starkt? Ett förstoringsglas kan koncentrera solens strålar så att det blir starkare. Om effekten är tillräckligt bra kan man skapa eld på det sättet.

Det är en bild som jag burit med mig de senaste månaderna. När jag känner mig svag är det en bild som kan ge inspiration och kraft. Jag kanske är svag men vad gör jag med den energi jag har? Låter jag den spridas åt alla håll eller lägger jag den på vad som är mest betydelsefullt just nu? Det är så bra att tänka efter, vad är viktigt här och nu? Och leder det jag gör fram till det?

Att leva med hjärtsvikt handlar verkligen om att hushålla med sina resurser och jag måste vara extra rädd om den ork jag har. För mig handlar det viktigaste här och nu om väldigt enkla saker - att orka leka lite, inte bråka, få middag på bordet, hämta Rut på förskolan. Jag klarar bara av de sakerna om jag prioriterar vila, tid med Gud och bortprioriterar saker som stressar mig och stjäl en massa energi utan att mina mål uppfylls.

Igår kväll låg Martin och jag och pratade länge om oss, Rut, barnuppfostran och bråk och vad som gör oss irriterade. Vi pratade om vad som är vårt mål för de här semesterveckorna vi har nu och vi kom fram till att när vi blir arga och tycker att den andra beter sig fel så kan vi bara säga "Målet!" istället för att bråka och säga potentiellt sårande saker. Det blir som ett kodord för att få oss på rätt spår utan fler ord än nödvändigt. Det är så bra att vara samkörda och eniga i vad som är ens mål när man är två som lever ihop. Då blir effekten också så mycket större än när man drar åt olika håll i det som påverkar båda eller hela familjen.

Inga kommentarer: