onsdag, augusti 10, 2011

Äppelkaka



Till fika idag blev det en enkel äppelkaka på smördegsbotten. Det blir lite wienerbrödsliknande och wienerbröd är det godaste jag vet! På de senaste två åren tror jag att jag har bakat ungefär 5 gånger och 3 av dem har hänt de senaste 3 månaderna. De som känner mig vet att jag bakat massor tidigare när jag var frisk. Men jag har fått lite bättre kondition de senaste månaderna och orkar stå längre i köket och då blir det roligare att göra något som man faktiskt inte måste. Men jag använder ändå en stol när jag ska göra mer monotona moment som att skiva äpplen eller steka nånting.



Rut älskade att slicka av grädden. Kniven (inte vass) användes senare för att komma åt den där lilla gräddklicken i mitten högst upp som ju är så svår att komma åt. Smart och kreativ tjej!

Min syster tipsade om att barn äter bättre om de t ex får ett ben med kött att hålla i och tugga/gnaga på. Och det finns så mycket nyttigheter precis vid benen på kött. Rut har varit lite skeptisk mot kyckling men för ett tag sen fick hon små kycklingben att hålla i och då åt hon nästan 3 stycken! Hon älskar det knapriga skinnet men åt bra av köttet också. Och idag märkte jag att typ samma princip funkade med grädde! Hon har inte gillat grädde på ett bra tag, men nu när hon fick den roliga vispen att hålla i ville hon som sagt ha påfyllning två gånger.

1 kommentar:

KNORKAN sa...

Vad gott med äppelkaka :)