måndag, augusti 15, 2011

Tankar om äktenskapet

Det är så roligt med bröllop och speciellt när man är så nära brudparet. Jag har tänkt en hel del på bröllop, äktenskap och min och Martins egen resa de senaste dagarna. Om man ser på det från här och nu känns vårt bröllop så långt borta på så många sätt. Snart är det fyra år sen. Resan har varit så lång och djup och jag antar att vi kanske fortfarande bara är i början. Men det är faktiskt skönt och tryggt att det tar tid för det tar tid att bli ett dream team tillsammans.

I morse funderade jag över några olika saker som Bibeln säger om äktenskap och relationen man/kvinna och jag tänkte på perspektivet av hur vi formar och bygger varandra.

För det första tillhör vi inte längre oss själva när vi ingått förbund med varandra, utan vi tillhör varandra.

Hustrun bestämmer inte över sin kropp, det gör mannen. På samma sätt bestämmer inte mannen över sin kropp, det gör hustrun. 1 Korinthierbrevet 7:4

Man kan inte få ihop det på något annat sätt än att man behöver komma överens och göra det som båda vill. Men det finns också ett ömsesidigt underordnande i det, ett ömsesidigt: "Jag vill det du vill" där ingen utnyttjar den andre.

Det jag framför allt tänkte på är vad Gud sa när han hade skapat mannen och skulle skapa kvinnan. Då sa han: Det är inte bra att mannen är ensam. Jag ska göra en hjälpare till honom, en som är hans like. 2 Mosebok 2:18

Jag tror att Gud har skapat mig till att vara ovärderlig för Martin. Jag tror att hans liv står och faller på hur jag är mot honom. Jag tror att jag är skapad till att hjälpa honom vara allt det han kan vara. Jag tror att min uppmuntran gör stor skillnad. Jag tror att Martin kan åstadkomma så mycket mer i sitt liv därför att jag finns i hans liv. Vad är det man brukar säga... bakom varje framgångsrik man finns en kvinna?

Det är ett stort ansvar och det är bra att tänka på det ibland.

Det känns väl lite på sin plats att säga något om mannens ansvar också. För det första säger Bibeln att en man ska lämna sin far och sin mor och leva med sin hustru, och de två ska bli ett. 2 Mosebok 2:24

Det ligger i mannens ansvar att bygga en ny enhet med sin fru, att lämna de tidigare lojaliteterna för att rikta all sin lojalitet mot sin hustru.

En man ska också älska sin hustru så som Kristus har älskat församlingen, och offrat sig för den, för att helga den. Han är skyldig att älska sin hustru som sin egen kropp. Ingen har någonsin hatat sin egen kropp, utan man ger den näring och vårdar den.

Ni män, älska era hustrur, så som Kristus har älskat församlingen och offrat sig för den, för att helga den, sedan han renat den genom vattnets bad, i kraft av ordet. Ty han ville ställa fram församlingen inför sig i härlighet, utan fläck eller skrynkla eller något annat sådant. Helig och fullkomlig skulle den vara. På samma sätt är mannen skyldig att älska sin hustru som sin egen kropp. Den som älskar sin hustru älskar sig själv. Ingen har någonsin hatat sin egen kropp, utan man ger den näring och vårdar den, så som Kristus gör med församlingen, eftersom vi är lemmar i hans kropp. Efesierbrevet 5:25-30

Det här handlar om att mannen måste offra sig för sin hustru. Inte ens döden är en gräns för hur långt han ska kunna gå för henne om det behövs. Paulus som skrivit detta jämför mannens kärlek till sin fru med Kristus kärlek till oss. Det står att Kristus kom för att helga oss och ställa oss framför Gud i härlighet, utan fläck eller skrynkla. Han gör oss heliga och fullkomliga.

På samma sätt är min man kallad att göra mig hel, att ge mig det jag behöver, att ha omsorg om mig, att sätta mig före sig själv. Han är den som får mina sår att läka.

Åter igen, vi får inte ihop det här utan att det finns ett ömsesidigt: "Jag vill det du vill och jag gör det du behöver att jag gör".

Vi ska bygga varandra men vi ska inte förverkliga oss själva genom den andre(!), utan vi arbetar för att den andre ska bli det den är skapad till.

1 kommentar:

Viktória Peričková sa...

Den som läser detta vittnesbörd idag borde fira med mig och min familj eftersom allt började som ett skämt för vissa människor sa att det var omöjligt. Mitt namn är Bengt Mårtensson och jag är från Henån, Sverige men jag flyttar till Chicago USA med min fru. Jag är lyckligt gift med två barn och en underbar fru. Något hemskt hände med min familj, när jag förlorade mitt jobb och min fru lämnade mitt hus för att jag inte kunde ta väl hand om mig själv och familjens behov. av henne och mina barn i just det ögonblicket. Jag klarade av i nio år, ingen fru som stödde mig för att ta väl hand om barnen. jag försöker skicka ett testmeddelande till min fru men hon blockerar mig från att prata med henne jag försöker prata med hennes vän och hennes familjemedlemmar men vet fortfarande att man kan hjälpa mig och jag har skickat in ansökan senare till så många företag men ändå gjorde de det inte ringa mig, förrän en trogen dag kom som jag aldrig kommer att glömma i mitt liv. när jag träffade en gammal vän till mig som jag förklarade alla mina svårigheter för och han berättade om en fantastisk man som hjälpte honom att få ett bra jobb i coca cola-företaget och han berättade för mig att han är en trollformel men jag är en person som aldrig tror på trollformel men jag bestämde mig för att ge honom ett försök och Drigbinovia instruerade mig och visade mig vad jag skulle göra under dessa sju dagars lunch. Jag följer alla instruktioner och gör det han bad mig att göra bra. Drigbinovia se till att allt gick bra och min fru skulle se mig igen efter Drigbonovia underbara arbete. Min fru ringde mig med ett okänt nummer och bad om ursäkt och hon sa till mig att hon verkligen saknar mig och våra barn och min fru återvänder hem. Och efter två dagar ringde ett företag som jag har skickat in mitt uppskattningsbrev, nu är jag chef för paragonföretag i USA. Jag råder dig om du har några problem skicka ett meddelande till det här e -postmeddelandet: doctorigbinovia93@gmail.com eller WhatsApp honom på +12162022709 så får du det bästa resultatet. Ta saker för givet och det kommer att tas från dig. Jag önskar dig det bästa.