tisdag, september 13, 2011

Andens frukter

Martin och jag satt och pratade om Andens frukter enligt Galaterbrevet 5:

Andens frukt däremot är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet, mildhet och självbehärskning.

Vi pratade om vilka vi känner oss starka i och vilka som känns mer svaga och hur vi vuxit genom åren. Vi tackade Gud för att vi fått mer frid, tålamod, mildhet. Jag tackade Gud för att jag så länge nu haft en så stark grund av glädje och trohet.

Sen helt plötsligt började vi bråka om andens frukter, om en liten tolkningsfråga.

Galaterbrevet 5 skriver också:

Köttets gärningar är uppenbara: de är otukt, orenhet, lösaktighet, avgudadyrkan, svartkonst, fiendskap, kiv, avund, vredesutbrott, gräl, splittringar, villoläror, illvilja, fylleri, utsvävningar och annat sådant. 

Haha! Så kul att man i all denna tacksamhet över andens frukter plötsligt visar prov på lite kiv, vredesutbrott, gräl och splittring. Än är vi inte i målet. Men vi är på väg. Det kallar jag framgång.

Men hur som helst, så älskar jag verkligen att reflektera över andens frukter. Det är så vackert att bara formulera de orden. Det är som att man växer och blir gladare och mer fridfull bara man formulerar dessa ord i sin mun.

Mildhet är något som jag försökt växa i ett bra tag. Det ligger väldigt nära vänlighet och jag vet inte just nu riktigt hur jag ska förklara skillnaden, men mildhet är något jag känner att jag behöver mer av.

Milda ord är som drypande honung, ljuvliga för själen och en läkedom för kroppen. Ordspråksboken 16:24

Jag tror att vårt samhälle mer eller mindre tydligt i många fall motarbetar andens frukter. Det tog också mig lång tid att förstå vikten av mildhet. Det är inte något som hyllas särskilt mycket i vårt samhälle.

Men jag märker att brist på mildhet berövar mig på frid och glädje och det berövar mig på närhet till människor omkring mig. Brist på mildhet leder lätt till konflikter och tar fram det sämsta ur människor omkring mig medan mildhet tar fram deras bästa sidor och gör dem sårbara, kärleksfulla och öppna inför mig.

Jag hoppas och tror att jag ska få växa i mildhet och att man ska kunna märka en skillnad. Den bästa att utvärdera detta är min man. Du får ge mig en rapport om ett år Martin!

2 kommentarer:

MammaWendela sa...

intressant diskution ni hade !

Tack föresten för den fian kommentaren! <3

Unknown sa...

:)