söndag, november 27, 2011

Advent

Glad första advent på dig! Advent betyder ju väntan och man kan ju undra vem det är som väntar på vem? Alla gånger jag väntat på Gud har jag till slut kommit fram till att det var han som väntade på mig, att jag skulle förstå hans stora kärlek och klara av att ta emot den. Idag firar jag advent i tacksamhet över att Gud väntar på mig, att han gett allt och väntar på att jag ska ta emot det.


Luk 2:8-14 

I samma trakt uppehöll sig några herdar, som låg ute och vaktade sin hjord om natten. Då stod en Herrens ängel framför dem och Herrens härlighet lyste omkring dem, och de blev mycket förskräckta. Men ängeln sade: "Var inte förskräckta! Se, jag bär bud till er om en stor glädje för hela folket. Ty i dag har en Frälsare blivit född åt er i Davids stad, och han är Messias, Herren. Och detta är tecknet: Ni skall finna ett nyfött barn som är lindat och ligger i en krubba." Och plötsligt var där tillsammans med ängeln en stor himmelsk här som prisade Gud: 

"Ära vare Gud i höjden och frid på jorden, till människor hans välbehag."


Ps: Ok, Advent betyder inte väntan utan ankomst. Läste på Wikipedia att en vanlig missuppfattning bland barn är att advent betyder väntan. :-p Har lärt mig det många gånger förr men jag tycks glömma det till varje år.

Inga kommentarer: