onsdag, mars 07, 2012

Läkarbesök och roliga besked!

Var hos min hjärtläkare idag och det var ett mycket trevligt besök på flera sätt och vis. För en månad sen ungefär var jag otroligt orolig för hur han skulle reagera på att jag är gravid, men jag lyckades släppa det helt så småningom i alla fall. Jag skrev i alla fall och berättade i ett mail då jag ändå hade något annat jag behövde konversera om och svaret jag fick var "Det var ju verkligen goda nyheter angående din graviditet". Så härligt och jag blev så uppmuntrad. Idag var det ännu roligare, han sa att han tyckte det var så roligt och att han blir så rörd när någon ska få barn. Så kul att glädjen verkligen var genuin! Haha. Det gör mig jätteglad!

Vi pratade om en massa så klart men jag fick i alla fall veta något som var nästan lite chockerande för mig. De brukar alltid ta ett blodprov som mäter BNP - ett mått på hjärtats belastning. Värdet ska vara under 100 men jag har alltid haft väldigt högt, som högst lite över 4000. Nu är det lite förvirrande exakt hur jag ska förstå de resultat jag får här i Västerås för de är betydligt lägre än vad jag hade i Uppsala och jag vet att det kan skifta beroende på vilket labb som kollar blodprovet. Jag gjorde nämligen ett prov på ett annat labb mellan två mätningar, med bara tre månaders mellanrum, på Akademiska i Uppsala, och då var det provet från det andra labbet 1000 enheter lägre. Min doktor på Akademiska sa att det kan skifta beroende på vilket labb som utfört och det var ju den enda rimliga förklaringen. Här i Västerås har mina värden verkat ligga typ 1000 under vad jag haft i Uppsala så jag vet inte om det verkligen varit 1000 under eller om det bara är för att det är ett annat labb. Men hur som helst, så var det värdet jag fick nu på 1500, jämfört med 2200 för några månader sen på samma labb, så det är garanterat en avsevärd förbättring. 700 enheter åt det bättre hållet verkar helt enormt bra i det här läget när jag är gravid! Ja, det är verkligen en tydlig och stor skillnad! Vad beror det på? Jag var helt förberedd på att värdet skulle ha försämrats nu med tanke på att jag är gravid. Jag frågade inte ens efter värdet, vilket jag alltid brukar göra, men nu förutsatte jag att det skulle vara dåligt och jag bara struntade i det. Men så berättade min läkare om det alldeles när jag skulle gå och han sa ju att det verkligen var väldigt positivt.

Jag känner mig så otroligt glad. Under mina värsta illamåendeveckor plus nu när jag varit sjuk har jag förlorat en hel del av den minimala kondition jag haft. Nu orkar jag väldigt lite, men känner samtidigt, nu när jag blivit fri från förkylningen, att det känns som det finns en potential i min kropp. Känner mig sugen och laddad att försöka bygga upp min kondition och det känns som att det ska kunna vara möjligt. Och nu med den här rapporten idag känner jag ju att ja, det är något som verkligen är bättre i mig! Så glad att det går åt det här hållet. Wow! Tack Gud!


2 kommentarer:

lisa sa...

YES!!!!

Anonym sa...

Gud gör det omöjliga igen.Mirakel!!!/Kram Inga