söndag, juni 03, 2012

Allt möjligt om mat

Det blev ingen bild på min högrevsstek jag gjorde igår men så här gjorde jag i alla fall.

1. Krydda köttet med svartpeppar och timjan. Låt ligga så över natten.

2. Salta köttet.

3. Bryn köttet, i smör och het panna, ordentligt på alla sidor.

4. In i ugnen på 50 grader. Jag lät det stå 6 timmar innan jag höjde temperaturen lite så att innertemperaturen gick upp till 60 grader. Låt köttet vila lite innan du skär upp det.

Det blev gott och åts ordentligt av barnen som satt vid bordet. Jag gillar rött kött men det är alltid lite oroligt att bjuda folk på det om man inte vet att de gillar det. Men det är härligt att märka att rött kött verkligen går hem hos barn. Treårige Philip som var på besök åt upp alla sina köttbitar och visade inte så stort intresse för potatisen. Hans pappa sa att det brukade vara tvärtom.

Enligt min erfarenhet verkar det som att barn verkligen gillar riktigt rött kött men det är nog någonting som inte alla föräldrar förväntar sig. Man förknippar nog rött kött med en "vuxen" smak.

Idag åt vi fläskkarré till lunch och Rut pekade på fettet och frågade vad det var. Hon sa att hon tyckte det var så gott. "Jag vill ha det fetta". Och ikväll åt hon knappt någon middag för hon var inte hungrig. Och hon somnade bra utan "jag är huuungrig" som hon ofta säger när hon ska sova (det är väl något slags sug som kommer när det känns som att det är roligare att äta än att sova). Jag var knappt hungrig heller för jag åt också ordentligt till lunchen. Animaliskt fett mättar verkligen bra.

Och känns det inte otroligt naturligt med ett barn som äter rött kött och djurfett? Är det inte självklart att det är det mänskligheten är van vid? Det är inte fettet vi borde skära bort och lämna på tallriken, det är sockret vi borde skippa och försöka skydda våra barn ifrån. Raffinerat socker har vanligt folk inte haft tillgång till mer än ett- eller tvåhundra år.

LCHF-skola version supersnabb: Alla kolhydrater omvandlas till socker i tarmarna. Socker höjer ditt blodsocker - insulin bildas för att sänka blodsockret - du får en dipp och vill ha mer socker.

Ett liv utan socker - stabilt blodsocker, sund aptit, trevligt humör och en kropp som på naturlig väg klarar sig länge utan mat om det behövs.

Insulin är dessutom vårt främsta fettinlagrande hormon. Mycket insulin ger kroppen signaler om att lagra fett och att hämma den naturliga fettförbränningen i kroppen, varför vi måste fylla på med ny energi genom munnen trots att det kanske finns att hämta i kroppen. Insulin gör dig alltså hungrig. Om du skär ner på kolhydraterna kommer du begränsa mängden insulin i din kropp och helt enkelt få en sundare hormonell balans där kroppen själv sköter sin fettförbränning (och fettinlagring när det faktiskt behövs) utan att du måste räkna kalorier. Det handlar inte om vikt i första hand, utan om naturlig hälsa.

1 kommentar:

Unknown sa...

Ja, riktigt kött är gott, men jag tycker att fläskkött är godare...(smaken är som baken)...
Tack för receptet! Jag vill gärna prova laga ditt kött! :)
Ha en fin kväll!
Kram
//Lana