måndag, juli 30, 2012

Mitt hjärta

Jag lämnade blodprover för några veckor sen, för att kolla hur mitt hjärta mår. Min doktor är på semester och jag vet inte när jag ska träffa honom härnäst så jag ringde in idag och frågade vad proverna visade. Kände mig lite nyfiken att veta hur det ser ut såhär när jag är höggravid och det snart är dags för kejsarsnitt. Det är BNP-värdet som är det intressanta, ett bra mått på hjärtsvikt. I april låg det på 1100, nu låg det på 1200. Jag är otroligt nöjd och glad att det så gott som är oförändrat trots att jag är höggravid nu. En vecka efter jag hade fått Rut låg värdet på 4200. Extremt högt. Och innan jag blev gravid i höstas låg det på 2200. Tusen lägre nu! Jag kan bara tacka Gud! All vetenskaplighet och rimlighet säger att det här värdet ska gå upp och inte ner när man är gravid, oavsett om man är hjärtsjuk eller inte.

Jag hoppas vi hinner med att ha lite mer sommar efter snittet och jag har läkt ihop lite grann.


Inga kommentarer: