fredag, oktober 19, 2012

Rolig undersökning

Vi är lite småförkylda här. Ingen har dock blivit helt förkyld, tack vare att vi proppar i oss D-vitamin. Än så länge har Knut inte visat några tecken på förkylning heller. Hoppas det får förbli så!

Jag fick en spännande undersökning från SCB att fylla i. Det är sällan man får en sådan riktad och relevant undersökning. Jag är mer van vid frågor som typ "lista 10 märken för skönhetsprodukter du sett reklam för den senaste månaden". Öhh... hemskt att behöva försöka svara på sånt! Men roligt att det forskas om bemötande vid sjukskrivning och speciellt vid hjärtsvikt.


Jag har i alla fall blivit både postivt och negativt bemött. Tyvärr sätter de negativa erfarenheterna sina spår, men nu har jag en toppenläkare som lyssnar och bryr sig. Jag tror det är så viktigt för att patienten ska kunna samarbeta till ett friskare liv. Tidigare hade jag en läkare som hela tiden avbröt mig och uppträdde arrogant. Även om han kanske gav mig bra råd så kunde jag inte riktigt ta till mig dem för det kändes inte som att han bedömt min situation ordentligt eftersom han inte lyssnade och tog det jag sa i beaktande. Ja, det är så viktigt med förtroende!

Även från Försäkringskassan! Känner man att de lyssnar på en och förstår en behöver man inte vara rädd för att försöka jobba, de kommer inte "anklaga" en för att ha mer arbetsförmåga än man har. Är man rädd för att förlora sin rätt till ersättning vågar man inte visa den lilla arbetsförmåga man kanske har. Ersättningarna bör vara utformade så att det lönar sig att jobba, samtidigt som tryggheten finns kvar om man inte orkar! Jag är glad att jag inte blivit ifrågasatt från FK i alla fall, däremot behövde jag vänta nio månader innan de blivit klara med ett beslut då jag ansökte första gången. Det var ganska tärande och man hann ifrågasätta sig själv väldigt mycket under den tiden. Att vara i en process där det ska bedömas om man är sjuk eller inte och man vet med sig att man inte kan jobba gör att man blir fokuserad på det sjuka istället för det friska. Man borde alltid få fokusera på det friska hur sjuk man än är. Snabbare handläggningstider underlättar det!

Inga kommentarer: