torsdag, november 01, 2012

Tiden och valen

Det tar tid att försöka vara en bra fru och mamma. Därför har jag inte hunnit blogga så mycket den här veckan. Martin är föräldraledig den här veckan också så jag passar på att umgås med honom, och barnen.

Jag funderar, eller kanske fascineras, mycket över hur mycket vi kan påverka våra liv genom att vara noga med hur vi använder vår tid. Som den här veckan till exempel har jag flera gånger tänkt Ska jag blogga nu? men kommit fram till att det varit bättre att jag ägnat mig åt familjen för att ha energi och närvaro till dem.

När man som jag har så begränsad energi så får verkligen de små valen stor inverkan. Om jag tittar på ett tv-program förlorar jag tid för kvalitativ vila, och mitt inre blir bortkopplat från det som är viktigt här och nu i mitt liv. Resultatet blir att jag kanske inte orkar städa eller laga mat och när jag umgås med Martin eller barnen har jag inte samma fokus.

Igår kväll var Martin ute och övningskörde med en vän och jag gick och la mig och var verkligen trött. Jag borde bara ha lagt mig för att sova men istället surfade jag på telefonen ett tag. Vi håller på att göra om i vardagsrummet och jag letade på nätet efter soffbord och matta och jag blev alldeles uppstressad. När jag till slut skulle sova var det inte så lätt trots att jag varit så trött.

Det är så bra att fundera på - hur vill jag må, vem vill jag finnas till för, vad vill jag ha energi till - och göra det som leder till det, och välja bort det som motverkar våra mål.

Mitt liv handlar så enormt mycket om att försöka motverka stress just nu så jag blir så medveten om alla de där små valen, också på tankenivå - jag får lov att välja ibland vad jag ska tänka på och hur jag ska tänka om saker. Vissa orosmoln kan man inte bara blunda för, man får ta tag i dem, men många gånger händer stressande saker som man inte kan göra något åt, förutom att tänka positivt och att inte själv göra det värre.

Jag tycker det här är så spännande, för det avgör ju till så stor del vilka liv vi lever.

Tänk på vad du gör - är det viktigt? Är det något viktigt i ditt liv som du missar för att du gör fel sak nu? Och vad tänker du på? Är det viktigt? Är det något viktigt och meningsfullt du glömmer att tänka på och rikta ditt inre mot?

Vår kropp har bara en viss mängd energi. Det gäller att använda den energin på ett bra sätt, och inte bara arbete, också vila, återhämtning, njutning och träning.

Men vårt inre har också bara en viss mängd energi, eller utrymme. Man kan inte proppa sitt inre med hur mycket intryck som helst, eller med vad som helst, och tro att man ska kunna ha energi att ta tag i problem man möter eller vara närvarande för sig själv eller de man älskar. Vi behöver rikta vårt inre mot det som är viktigt, men också till att ha roligt och att tänka ostört och fritt utan för mycket intryck.


Och vem var nu han på bilden, bredvid äpplet? Steve Jobs.

1 kommentar:

Unknown sa...

Bra skrivet och bra tankar... och klokt av dig att tänka så!
Jag försöker också prioritera och prioritera bort saker... försöker att hålla stressen på avstånd... och nu när jag har mer möjlighet till egen tid, värdesätter jag den och är noga med den! :)
Ha en fin kväll!
Kram kram