måndag, december 03, 2012

Att få en bebis

När jag var gravid hoppades Rut att det var en lillasyster som skulle komma. Ultraljudet visade att det var en Knut på väg. Rut grät och sörjde ett tag. Sen började hon säga att hon hade en lillasyster i sin mage. Hon kunde säga att hon sett magen röra på sig och hon blev väldigt kränkt ifall man ifrågasatte henne, så vi lät henne hållas.

Tyvärr blev det hela lite jobbigt för henne efter att Knut kommit. Hon såg att jag hade ont efter kejsarsnittet, och ja, ont efter ett snitt har man verkligen och i vissa lägen är det svårt att dölja det. Vi hade varit ute på en liten tur med bilen hela familjen. När vi skulle gå hem från parkeringen gick Martin i förväg med Knut och jag och Rut kom efter. Men Rut kom på att hon skulle titta på olika saker och kom inte när jag ropade på henne. Jag hade så ont och klarade inte av att stå där och vänta. Till slut stod jag dubbelvikt i smärta och då förstod Rut att hon fick lov att komma.

Ett par dagar efter det kom Rut och pratade väldigt ängsligt med mig om hur det skulle gå nu med lillasyster. Hon pratade om att hon var rädd för hur bebisen skulle komma ut och att hon inte ville. Jag försökte lugna henne. När jag berättade att man inte måste få bebis om man inte vill så frågade hon om det var säkert och när jag intygade det blev hon helt lugn.

Stackars liten.

Efter det har hon sagt några gånger att hon inte vill få bebisar men nu var det länge sen hon pratade om det.

Igår åkte Rut och jag iväg och köpte vinterskor till henne och en stol till Knut. På vägen hem i bilen sa Rut: När jag blir lite större så vågar jag få en bebis, för vuxna människor är modiga.

Åh, vad det var skönt att höra henne säga det!


Knut blev glad för sin stol också.



3 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Så fina barn ni har.
Kram från ett snöigt Småland!

Queen of Kammebornia sa...

Vilken vacker berättelse! Kraaam!

Unknown sa...

Fina fina Rut! :)
Kramar till dig och din underbara familj! :)
//Lana