torsdag, december 06, 2012

Helhetshälsa

Jag berättade ju att Knut blev så mycket bättre när han fick lite bakterier. För varje dag som gick under någon vecka så blev han gladare och sov bättre. Så otroligt vad lite bakterier kan göra och vad viktig mag- och tarmhälsan är för vårt välbefinnande!

Jag har ju haft så ont i magen under hösten pga stress. Det är nytt för mig att ha ont i magen på det sättet. Jag älskar kunskapen om kroppen, om hälsa och sjukdomar, så jag kan en hel del om mycket som har med kroppen att göra, men magen har jag inte haft så bra koll på. Men den senaste månaden har jag läst och läst, men också funderat över hur enkelspårig sjukvården är många gånger. Svensk sjukvård är så otroligt läkemedelsfokuserad, på ett sätt att man glömmer eller inte förmår hjälpa patienter på andra vis. Man tänker också enkelspårigt och är bara ute efter att komma åt kärnan i problemet och förbiser mer övergripande faktorer för bättre hälsa och välbefinnande. Jag tänker att många som är sjuka kanske inte har sitt främsta problem i t ex tarmhälsan, men skulle faktiskt kunna må mycket bättre på det stora hela om man förbättrade den. Mer än 70% av vårt totala immunförsvar är koncentrerat till tarmarna! Och det finns så klart många såna här olika faktorer för helhetshälsa. Bra att sjukvården är bra på att fråga om rökning och alkoholvanor numera i alla fall!

Jag läste t ex härom dagen om en person som varit sjuk och trött på många sätt och vis under 10 år men sjukvården kunde inte hjälpa honom. Till slut bestämde han sig för att sluta försöka få hjälp där och han började själv läsa på så mycket han kunde och försöka förbättra sin situation själv. Idag anser han sig vara frisk från alla sina tidigare besvär.

Det är så knasigt att det ska fungera så, och att sjukvården på något sätt inte kan hjälpa människor att få den där attityden. Många gånger möts man ju till och med med skepsis när man själv läst på.

Jag har i alla fall köpt på mig några hälsokostpreparat och börjat behandla min mage så gott jag kan själv. Och det förbluffar och irriterar mig vilken milsvid skiljelinje som går mellan svensk sjukvård och "alternativa" behandlingsmetoder, trots att det många gånger finns många bra studier som visar god effekt av olika hälsokostpreparat. Men sjukvården är som sagt läkemedelsfixerad och väljer kemiska preparat med biverkningar hellre än skonsammare och naturligare alternativ som människan kanske använt väldigt länge dessutom.

Så klart kan man hamna på villovägar när man försöker behandla sig själv. Men det kan man faktiskt när man låter någon annan behandla en också! Det kan inte finnas mycket negativt med att själv göra sitt bästa för att ha koll på sin egen kropp och sin egen situation, och att börja tänka att det finns många saker man kan göra för att förbättra sin helhetshälsa, eller förebygga framtida problem.

Mina främsta tips just nu för helhetshälsa:

Dra ner på socker och spannmål.
Ta tillskott av D-vitamin och Omega-3.
Aloe Vera-destillat.
OMXtra fermented food.
Bra fetter varje dag, t ex smör och kokosolja.
Var rädd om din sömn och tillfällen till vila,
men också tillfällen till glädje och humor.



1 kommentar:

Unknown sa...

Det är sant det att man själv hittar sin väg till lugn mage... hälsovården hjälper ju inte alls... känns som omde inte har tillräckligt med kunskaper...
Efter jag börjat äta lchf och mejerifritt har jag blivit mycket lugn i magen! :)
Ha en toppen fredag!
kram
//Lana