lördag, december 22, 2012

Julbordet

Jag älskar allt med mitt fina julbord.


Kyrkan som spelar en så fin melodi har jag ärvt från mormor. Jag minns hur underbart det var när jag var liten att komma hem till mormor på julaftonskvällen och titta på bordet hon ställt i ordning med denna kyrka. Hela bordet var täckt av bomull så att det såg ut som snö, och så hade hon pyntat med tomtar och änglar så vackert. Jag stod där länge och tittade på allt och spelade om och om igen melodin på kyrkan.

Luciatåget och krubban finns på Guldfynd till väldigt bra priser, och det är precis rätt stil som jag vill ha. Krubban ser ungefär precis ut som den vi haft i min familj när jag växt upp och den har jag ställt i ordning och lekt med år efter år. Nu tycker jag fortfarande att det är mysigt att ställa i ordning men Rut är också där och möblerar om och fantiserar om allt. 

Det är så mysigt med såna här saker som man plockar fram på ett högtidligt sätt en gång om året. Vilka spår det sätter i barn för resten av livet! Traditioner ger lite guldkant till livet. Min mormor älskade förresten allt med guld och guldkanter. Haha.

Inga kommentarer: