söndag, februari 17, 2013

Panerad fisk

Det här ser kanske inte så jättekul ut men det tycker jag att det är.


Jag har så tydliga minnen av när mamma gjorde detta när jag var liten, och när jag fick hjälpa till. Jag tyckte det var så fascinerande att denna maträtt som jag tyckte så mycket om var så enkel att tillreda. Trots att jag var liten var det något jag skulle kunna klara av själv.

På en tallrik ska det vara ett uppvispat ägg. På nästa tallrik ströbröd, eller ännu hellre en blandning av kokosflingor och mandelmjöl. Man bara doppar fisken på tallrikarna, och så får man inte glömma att salta och peppra innan man mjölar. Sen är det bara att steka. Jag brukar använda upptinad rödspätta. 

Hos oss älskar alla denna måltid! Men det gäller att Rut får tag på rätt filé. Hon kan säga att det är äckligt, och då föreslår jag att hon ska smaka en annan fisk och den är tydligen mycket godare. Sen kan hon äta två hela filéer. Jag tror att det faktiskt är stor skillnad i smak från filé till filé. Det känner jag själv också även om alla är goda, i min smak.

2 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Mmmm...fisk är alltid gott, finns många sätt att laga till dem på.
Kram!

Unknown sa...

Mums, så gott! Mandel- och kokospanering är ännu godare än med mjöl! :)
Ha en fortsatt fin söndag!
Kramar!
//Lana