lördag, november 28, 2009

Ruts ord

Har tänkt att jag måste skriva ner allt Rut säger nu.

Dumpa är favoritordet number 1. Det betyder strumpa men även sko. Hon älskar att leka med strumpor och skor och säga dumpa dumpa dumpa. Men hon har många varianter på det ordet. Ibland säger hon faktiskt strumpa.

Hon kan även säga:
Hej
ja
nej (mycket vanligare än ja)
titta
tittut
sitta
mamma
pappa
bä (säger fåret)
dotta (potta)
tack eller gack (kan betyda tack, ge mig den och varsågod)
gumma (gunga)
bäpple (äpple men också apelsin)
dada (bada)
komma (kom hit eller här kommer jag)
där
aj aj (hon viftar med fingret och säger aj aj om hon t ex funderar på att rycka i en blomma)
Nana (kompisen Julina, inklusive Julinas mamma)

Rut pratar över huvud taget väldigt mycket även om man inte förstår så mycket. Hon har alltid haft väldigt mycket ljud för sig. Jag misstänker att hon har många många fler ord men som jag inte kunnat uttyda än.

Rut blir lycklig av:
Ostrullar
Människor
Det mesta

1 kommentar:

Anonym sa...

Och vi blir lyckliga av henne :)