torsdag, september 22, 2011

Om fasta och sinnesro

Idag lät jag datorn stå för sig själv tills efter jag varit på sjukhuset vid tvåtiden. Jag gjorde ultraljud på hjärtat.

Datorn är verkligen mitt främsta sällskap och tidsfördriv när jag är hemma på dagarna och jag känner ofta att jag blir lite för beroende av den. Då är det underbart med lite fasta från datorn. Ska försöka göra det mer ofta än länge åt gången. Tack vare min fasta idag hade jag ro att lägga mig i sängen igen efter frukost och låg där och sov/vilade fram till halv 11. Sen har jag plockat, tvättat och varit med Gud.

Jag gillar de här verserna från Jobs bok, kapitel 22:23-26. Tycker de talar så bra om just fasta.

Om du omvänder dig till den Allsmäktige blir du upprättad, om du avlägsnar orättfärdighet från ditt tält,   om du kastar ditt guld i stoftet och Ofirs-guldet bland bäckens stenar, då blir den Allsmäktige ditt guld, han blir ditt ädlaste silver. Ja, då skall du glädjas i den Allsmäktige och lyfta upp ditt ansikte till Gud. 

En fasta som känns så relevant för mig är då jag vänder mig bort från det som ger mig glädje i den här världen och låter det vara ifrån mig ett tag. Det som då blir kvar är min relation till Gud och han blir min glädje - inte längre skymd av världens guld.

Vissa saker har jag också helt kastat i bäcken, inte bara för en tid. Som att spela dataspel till exempel. Hur mycket jag än kan älska det så tycker jag det stjäl för mycket tid. Men framför allt gillar jag inte att det ockuperar mitt sinne och gör mig så fokuserad på målen i spelet att jag prioriterar de verkliga målen i det verkliga livet mindre. Jag kan till exempel tycka det är härligare om Martin är borta en kväll så jag kan spela dataspel istället för att umgås med honom, och så vill jag inte ha det.

Inatt drömde jag att jag förlorat en bloglovin-prenumerant till min blogg. När jag vaknade på natten och insåg vad jag drömt bestämde jag mig för att jag var tvungen att låta datorn stå ett tag idag. Jag har blivit alldeles för upptagen vid min blogg.

Man behöver ha en bra balans i sitt liv och man behöver vaka över vad man fyller sitt sinne med.

Imorgon ska jag åka på retreat ett par dagar med min älskade Maria Wikström. Underbart!

Sinnesro...



1 kommentar:

Skaparglädje sa...

Jag känner också att datorn tar för mycket tid. Jag var utan internet en hel dag och det var så SKÖNT. Man klarar sig faktiskt utan datorn....ibland, en liten stund.