onsdag, december 14, 2011

Tråkigt

Idag virkar jag kanter runt västen som ska bli till mig själv. Det är så urbota tråkigt men det får mig i alla fall att skratta åt mig själv.

Människor är ju olika. Jag t ex, tycker att vissa saker är fantastiskt roliga och andra saker är fantastiskt tråkiga, och det är så svårt, så svårt, att göra det där som är så, så tråkigt. Det här blir så konkret när jag virkar. Det är så fantastiskt roligt att virka, raksträckor, samt att titta på det färdiga resultatet. Men att virka kanter, att fästa bitar, att sätta på ärmar, att virka om när man virkat fel, det är så tråkigt så jag tror att det inte finns något tråkigare.

Men jag kämpar på, och tänker på att jag nog blivit lite bättre på att göra saker jag tycker är tråkiga. Inte för att jag tvingar mig, jo, kanske lite det ibland också, men mest för att jag blivit bättre på att motivera mig själv. Ibland förstår jag verkligen inte nyttan med ett visst göromål, men jag kan tänka att det kanske är just så: Jag förstår inte nyttan just nu men jag kanske förstår det bättre sen. Då är det bra att jag har gjort det här ändå.

När det gäller att virka kanter är det inte så svårt att förstå att det är något bra att göra, för att få njuta sen av det färdiga resultatet. Men ibland har man ingen aning om vad det färdiga resultatet kommer bli, man får kanske bara tro på någon annans goda råd, eller på något som står i Bibeln.

Jag har blivit bättre på det, för jag har märkt att jag inte alltid hade rätt. Ibland var det andra som hade rätt. Och ibland kanske min motvilja bara hade att göra med att jag tyckte det verkade tråkigt, mer än att det verkade fel.

Men det är inte så lätt att övervinna sin egen motvilja mot att göra vissa saker, för den kan ju just vara så känslosam och intensiv. Men jag tror det blir enklare om man övar. Och man får vara snäll och peppande mot sig själv. Man kan trots allt inte helt ändra på vem man är och hur man funkar, det vore nog dumt, men man kan ändra hur man tänker ibland.

Skulle skicka iväg det där när Martin kom och hämtade mig för en lunchdejt...


Inga kommentarer: