söndag, februari 19, 2012

Socker och mat

Här efter magsjukan har jag varit väldigt sugen på kolhydrater. Det brukar ofta bli så när jag varit magsjuk, då brukar jag värma upp magen på rostade mackor men den här gången ville jag inte ha det. Har ätit yoghurt och tunna knäckemackor med ost och smör. Och vindruvor. Och så igår gjorde vi pannkakor med grädde och tinade jordgubbar. Idag åt jag lunch själv så då gjorde jag ett par crepes med creme fraiche, skinka och ost på pankisarna som blev över från igår.


Sen har jag känt mig ganska kolhydratbombad och ser för första gången sen magsjukan verkligen fram emot att äta kött. Nu puttrar en köttgryta på spisen. Men magen och alla aptitkänslorna är lite förvirrade, jag är både väldigt sugen på kött, och på socker, inte så mycket, men det skulle vara så lätt att stoppa in ett Brago-kex i munnen, eftersom det står i skafferiet.

Men för mig är kött godis. Och jag tror inte man förstår det riktigt om magen inte är förberedd på en härlig köttmåltid. Har man ätit mycket kolhydrater, och framför allt socker, och inte låtit magen vila ordentligt innan man ska äta kött, så smakar det långt ifrån så gott som det kan göra. Jag insåg det när jag stod och gjorde i ordning köttgrytan och upptäckte kexförpackningen, att om jag skulle äta ett kex skulle jag helt förstöra middagsupplevelsen. Det har väl framför allt med våra smaklökar att göra. Socker triggar dem så att de blir stumma för andra smaker, och det är verkligen trist, när det finns så mycket gott att njuta av.

På samma sätt kan man förstöra en underbar måltid och den där ljuvliga belåtenheten efteråt genom att äta en sockrig dessert. Man blir lite lätt lätt illamående av sockret och så är det den känslan man får gå omkring med några timmar istället för eftersmaken av den där goda maten.

Många som börjat med LCHF eller bara uteslutit socker säger just det, att de känner mer smaker, att de inte behöver krydda lika mycket, att saker de tyckt varit smaklöst innan nu smakar en massa. Och ibland kan det ta lång tid innan man får full effekt av det, men lite märker man nog ganska fort.

Ja, jag tror det här blogginlägget är någon slags hyllning till riktig mat och alla underbara smaker som finns att njuta av. Ska man äta ett gott kött kan man gott tänka på att spara sin mun under dagen innan man ska äta, och efter man har ätit, för att ta tillvara på den goda smaken. Och förstår du inte vad jag menar med att kött är gott som godis, behöver du nog sockerfasta ett tag. Ett gott kött är mycket godare än godis enligt mig, enormt gott i munnen, och gott i kropp och knopp efteråt. Inga blodsockersvängningar som gör dig illamående och sugen på mer socker och kolhydrater.

Så, spara din mun. =) Jag sparar den för detta. En timme till sen är den klar.

Inga kommentarer: