tisdag, februari 14, 2012

Vad är kärlek?

Härom dagen fick jag just den frågan av en vän till mig.

Jag tycker själv att jag gav ett väldigt bra svar så det tänker jag dela med er också.

Och man kan nog svara på många sätt, och olika sätt passar nog olika bra beroende på person och tillfälle i livet, men jag tror att ett sätt att förstå kan vara så här:

Jag tror att kärlek är förutsättningar för kärlek. När förutsättningarna finns är det inget problem för kärlek att fyllas på. När vi blir förälskade i någon skapar vi ofta automatiskt de rätta förutsättningarna för att kärleken ska kunna gro. Vi ägnar massa tid tillsammans, och när vi inte är nära så pratar vi i telefon eller skickar sms. Vi tänker på varandra hela tiden. Vi prioriterar livet så att vi ska kunna få plats med den andre. Vi tänker bara på alla goda sidor och ser förbi de negativa.

Förälskelse brukar inte vara alltför länge. Jag har läst att förälskelse normalt varar mellan tre månader upp till ett par år. Och det är något naturligt, det blir jobbigt i längden att inte kunna äta, sova eller koncentrera sig på jobb och studier för att man är så kär. Men efter detta behöver vi fortsätta att medvetet skapa förutsättningar för kärlek, på ett sunt och balanserat sätt, om vi vill att kärleken ska överleva.

Jag tror att när ett par känner att kärleken försvunnit, så tror jag att man undan för undan slutat med detta. Man ger varandra mindre tid, lyssnar sämre, tänker mer negativt, man har slutat uppvakta varandra, man glömmer säga snälla saker, man kompromissar med sanningen, man har börjat tänka på andra, man tittar för mycket på tv istället för att titta på varandra, jobbar för mycket, gör inga roliga saker med varandra.

I Uppenbarelseboken ger Jesus en fantastisk taktik för att komma tillbaka till den första kärleken. Och det spelar mindre roll om man upplevt den tidigt eller sent i en relation, bara man upplevt det någon gång, kort eller länge.

Men det har jag emot dig, att du har övergett din första kärlek. Tänk därför på varifrån du har fallit, och omvänd dig och gör dina första gärningar.  (Upp 2:4-5)

1. Tänk på den kärleken. Tänk på hur det var då. Minns!

2. Omvänd dig, erkänn att där du är nu inte är där du vill vara utan att du vill vara i den där kärleken du kan minnas.

3. Gör de gärningar du gjorde då.

Det står inget om att vi ska känna. Det står att vi ska tänka, omvända oss och göra. Någon gång efter detta kommer känslorna att komma. Och när vi gör de där sakerna, spenderar tid, säger fina saker, uppvaktar, tänker gott om varann, m.m, så skapar vi förutsättningar för kärleken. Då tror jag inte att det är något problem för kärleken att komma in i vår relation, och jag tror att det är lika tillämpbart på vår relation med en partner som på vår relation med Gud.

Så jag tror att kärleken är som en naturlag. Finns förutsättningarna finns garanterat kärleken. Så det vi behöver jobba på är förutsättningarna.


Jag är så glad att jag kommit på att jag ska vårda mitt äktenskap som en dyrbar skatt. Martin kommer ju före alla andra människor på jorden. Det är viktigare att hans och min relation mår bra än att någon annan relation gör det. Så jag behöver göra saker som håller liv i vår relation, uppmuntra, ta tid, lyssna, göra saker ihop, dela livet, m.m. Och att skydda mitt eget hjärta från andra män. Mitt hjärta tillhör honom.

Jag älskar känslan av att min kärlek till Martin är odelad. Jag tror det är så det känns i en förälskelse - det finns ingen annan! Så känner jag för Martin, det finns ingen annan för mig, men jag tror det är en frukt av att jag ständigt ger vår relation, och bara vår, förutsättningarna för romantisk kärlek.

Och samma sak är det med Gud. Om det märks i handling att han är viktig i våra liv, kommer han vara viktig för oss i vårt hjärta, i känsla.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Happy Valentine!
Guds välsignelse över ditt och Martins äktenskap.
Lyckliga Rut som fick födas in i denna familj.
Love You/Inga

Samira sa...

Vilken bra beskrivning av vad kärlek är! Uppmuntrande att se att någon faktiskt säger att kärlek handlar om det vi gör och inte bara det vi känner. Tror många behöver påminnas om det.
Allt gott till dig och din man!