onsdag, april 25, 2012

Födelsedagsbarnet, pepparkakan och bakelsen

Idag firar vi Martin som fyller 29. Jag bakade en lite mjukare chokladkaka härom dagen som blev perfekt att göra bakelser av. Så jag gick upp och vispade grädde och skivade banan, i brist på bär från frysen.



Sen var det bara att vänta tills pepparkakan vaknat. Igår kväll ville hon ha på sig sin pepparkaksklänning och jag tyckte att den kunde passa bra som nattlinne en natt också.


Sen gick vi in och sjöng för vår fina Martin. Är så glad att jag har honom! Min bästa vän och älskling!


Chokladbakelsen:

100 g mjukt eller smält smör
2 ägg
1 dl sötrix
2 dl grädde
1,5 dl mandelmjöl
0,5 dl pofiber
0,5 dl kokosnötsmjöl
1 msk fiberhusk
0,5 dl kakao
1 tsk bakpulver

Vispa samman smör, ägg och sötningsmedel. Tillsätt grädde. Blanda samman de torra ingredienserna för sig och blanda sedan samman det med smeten.

Klicka antingen ut till 12 kakor på bakplåtspapper. Grädda i cirka 13 minuter på 175 grader.
Man kan också göra en kaka av alltihop om man vill göra tårta. Då tar det väl lite längre tid i ugnen.

Garnera bakelserna med grädde vispad med vaniljpulver och valfria bär/frukt.

Det är max 2 g kolhydrater per ogarnerad kaka om man gör 12 stycken.

1 kommentar:

Unknown sa...

Låter gott med sådan bakelse! Ska spara receptet till kommande födelsedagskalas i maj, juni och juli! :)
Ha en fin kväll!
//Lana