söndag, maj 06, 2012

Good day

Jag tycker om den här dagen. Så mysigt att ha syster och Konrad här och det var roligt att göra tjälknöl. Till middagen gjorde jag bland annat blomkålsris för första gången också. Vilken höjdare. Och det är så underbart när jag känner att jag orkar stå och fixa. Det gjorde jag idag. Älskar att fixa med mat och annat fixigt.

Min fina syster.

Och fina Konrad.


Tjälknölen gjorde jag på bog från den en gång lyckliga oxen som jag har en del delar av i frysen. Älskar tillagningsprocessen, att köttet får stå hela natten i ugnen på låg temperatur och sen ligga i saltlag fyra timmar. Det måste ju bevaras överlägset mycket vätska i köttet när det dröjer så länge innan man börjar skära i det. Jag hade ugnen på 60 grader under natten och höjde till 100 på morgonen tills innertemperaturen var 67. Vid 75 är det genomstekt om man vill ha det.


Barnen älskade i alla fall köttet, då har man lyckats.

1 kommentar:

Unknown sa...

Oh, vilket fint kött blev det! Jag måste absolut testa laga köttet på det sättet! Låter så gott!
Vad härligt med besök av systern! Min syrra bor långt bort i Ryssland och vi ses väldigt sällan... i sommar åker jag till Ryssland och hälsar på min släkt, då har jag inte varit där i nästan 5 år... Ska bli otroligt roligt att få träffa alla! :)
Ha en fin dag!
Kram
//Lana
P.S.
Vad härligt att du har ork och energi! :)