tisdag, juni 05, 2012

Att baka

Jag funderar på det här med att baka och eftersträva söta smaker när man äter LCHF, som jag har gjort i 3,5 år. Jag har funderat tidigare på att köpa hem något sötningsmedel men inte kommit till skott. Det bästa är att beställa på nätet för att få en bra sort till bra pris och det är ju lite av ett projekt. Men nu under graviditeten har motivationen blivit så mycket större så att jag gjort det.

Det finns ju några fördelar med att baka LCHF-style:

1. Du måste inte avstå från allt. Du kanske kan hitta bra alternativ till de gamla favoriterna.

2. Det är roligt att baka. Är bakning ett intresse måste du faktiskt inte släppa det helt.

3. Det kanske blir enklare att hålla dig till LCHF och att inte fuska om du kan göra något sött och smaskigt på ett nyttigt sätt ibland.

4. Ingredienserna är för det mesta bara bra och nyttiga och sötningsmedlet som jag använder - erythriol - tas inte upp av kroppen och påverkar inte blodsockret. Det finns dessutom naturligt i en mängd frukter, svamp och en del annat, t ex ost, så det är något människokroppen är någorlunda van vid (i små doser). Om du känner att du inte påverkas negativt av sötningsmedlet så är det ju bara bra saker du får i dig. Mycket bättre än att festa på vetemjöl, socker och billiga vegetabiliska oljor (den perfekta mixen för att skapa inflammation i din kropp) för att unna dig något ibland. Stevia är också ett grymt bra sötningsmedel.


MEN, det bästa med LCHF och anledningen till att jag fortsatt är den befriande känslan av att slippa sötsug, att behovet av sötsaker försvinner. Nu under graviditeten har jag tyvärr inte haft den befriande känslan och då tycker jag att LCHF-bakning har många fördelar, men jag kommer troligen inte baka så mycket efter graviditeten. Men jag har fått med mig en del inspiration till vad man kan baka till kalas i framtiden.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Bra skrivet! Håller med dig! :) Och din akolakakor låter ju så smaskigt! Måste så klart prova baka de! :)
ha en toppen dag!
kram
//Lana

Marja sa...

Såg ditt recept på kolakakor, verkar både enkelt och gott!

http://bakasockerfritt.blogg.se/