fredag, juni 08, 2012

Städa smartare

Idag måste jag nog ta det lite lugnt egentligen. Är lite sliten efter gårdagens städextravaganza. Jag har ändå gjort några projekt på förmiddagen och några till måste det bli på eftermiddagen, men jag har i alla fall kommit på vad bra det är med en lista.

Ofta när jag städar så blir det ju så att man hela tiden ser nya fläckar och fler projekt som behöver tas tag i och det är svårt att sluta. Bara den fläcken också, den dörren också, ojdå kolla vad smutsigt det var där... och det bara fortsätter. Till slut är jag helt slut och måste vila några dagar.


Men nu försöker jag skriva upp det jag ser och tänker på på listan istället för att bara göra det med en gång. Då kan man lite mer tänka över vad man orkar och välja projekt från listan. Man måste inte göra något på en gång, för att man glömmer det annars. Man skriver upp det på listan så kan man ta det när orken finns.

Och det är mycket bra att skriva upp små och enkla projekt också, såna som man gör på en minut. Då håller man motivationen uppe.

Man kan också skriva dit saker man redan har gjort och stryka över. En lång lista med mycket som är överstruket är alltid härligt att titta på.


1 kommentar:

Unknown sa...

Samma här! Känner igen så väl! Jag brukar numera göra listor till allt! :)
Ha en toppen lördag!
Kram
//Lana