tisdag, september 18, 2012

Mat till Rut

Den här veckan har vi Rut hemma mer även om hon är en del på förskolan också. Jag försöker göra lite extra mysiga måltider och mellisstunder. Hemmagjorda köttbullar möts dock med en viss skepsis. Däremot blommor på bordet gör stor succé. Rut utbrister med största möjliga inlevelse: "Åhhhh vilka vackra blommor."


Det andra är smörstekta äppelklyftor med kanel, och grädde.

Och det här med hemmagjorda köttbullar har Rut varit en stark motståndare till under åtminstone det senaste året. Hon gillar inte något alls med köttfärs i, förutom köpeköttbullar då. Jag efterlyste hjälp med ett barnvänligt köttbullerecept på kolhydrater iFokus och nu har jag testat. Det gick hem hos Rut, även om jag tror hon gillar köpevarianten mer. De innehåller ju trots allt socker. Men nästa gång ska jag steka dem istället för att göra i långpanna - de blev lite gummiaktiga nämligen.

Här är receptet i alla fall.

800 g blandfärs (jag använde nötfärs)
1 gul lök 
2 ägg
3 tsk salt
2 krm vitpeppar
2 dl grädde
1 dl pofiber

Följ den här länken och scrolla ner lite för receptbeskrivning.

1 kommentar:

Unknown sa...

Vad roligt att du hittade ett sånt bra recept på köttbullar och att Rut tyckte om det! :)
Ha en fin kväll!
Kram kram
//Lana