onsdag, december 19, 2012

Huden

En av alla roliga och bra förändringar som kom när jag började äta Lchf-kost för fyra år sen var att finnarna försvann. Jag var 24 år då men den där tonårsaknen verkade aldrig vilja försvinna. Så skönt att bli kvitt den äntligen! Men ännu om jag ätit något med mycket kolhydrater eller dåliga oljor så brukar det alltid komma någon eller några små finnar. Det är en av alla anledningar som gör att jag håller mig rätt så strikt.

Huden blev också finare överlag. Knottror som jag haft så länge jag kan minnas försvann eller minskade rejält. Huden slutade också vara så torr och sen dess är det väldigt sällan jag känner att jag behöver smörja in mig. Istället för att smörja huden utifrån smörjer jag den inifrån med nyttiga fetter.

Den här hösten när jag ätit strikt mjölkfritt (min son som jag ammar tål inte mjölkprotein) har huden mått sämre. Jag har blivit knottrigare framför allt. Det är nog inte så konstigt, för alla fetter jag ersätter med har mycket sämre omega 3/6-förhållande jämfört med smör och mjölkprodukter. Det bidrar till inflammation i kroppen.

Det finns nog en del att vinna på att inte äta för mycket mjölkprodukter men smör och ost önskar jag verkligen att jag kunde äta - för mer omega 3 och kalcium.

För någon månad sen eller mer började jag i alla fall ta rejäla doser tillskott av omega 3. Det är något jag brukar ta men jag kommer ofta av mig under långa perioder, eller så tar jag inte så mycket. Huden blev i alla fall snart bättre igen.

På sistone har jag också druckit Aloe Vera-destillat och nu är min hud lenare än den varit någonsin (så länge jag kan minnas i alla fall). Att Aloe Vera är bra för huden är välkänt. Det är också positivt och läkande för hela mag- tarmkanalen (vilket är den främsta anledningen till att jag tar det nu) och även för tandköttet och munnen - därför brukar jag skölja runt i munnen innan jag sväljer.


Om man har problem med sur mage och halsbränna kan Aloe Vera hjälpa lite för det är basiskt. Jag själv har antagligen alldeles för lite magsyra och därför brukar jag ha några citrondroppar tillsammans med min Aloe Vera. Man ska ta den minst ett par timmar efter eller någon timme före måltid så att den får verka fritt i magen och tarmarna.

Men åter till huden. Om man har problem med huden, eller bara vill ta hand om den, så tänk på att huden är kroppens största organ och att den underhålls inifrån. Orsaken till hur din hud ser ut kommer alltså inifrån och därför är det så mycket bättre att behandla din hud inifrån istället för utifrån. Krämer m.m. kan så klart hjälpa ganska bra, men du kommer aldrig åt orsaken till problemet på det sättet.

Oftast beror nog olika problem med huden på att kroppen är inflammerad, dvs utsatt för så mycket skadliga ämnen att det blir för mycket för kroppen att hantera och det börjar märkas och synas. Hjälp din kropp och din hud genom att äta mindre socker, mer bra fetter, inflammationssänkande tillskott som D-vitamin, Omega 3 och Aloe Vera. Även goda bakterier som vi kan få från t ex mjölksyrade grönsaker eller probiotika hjälper kroppen att stå emot alla skadliga ämnen, virus och parasiter, och kan ge en hälsosammare hud, och kropp!

2 kommentarer:

Unknown sa...

vad spännande det låter med AloeVera! Jag kanske ska också köpa en sån! Var köper/beställer du den nånstans? :)
Ha en fin kväll!
Kram kram
//Lana

Theresia sa...

Här verkar det vara bäst pris (fraktfritt året ut, annars fri frakt över 600 och de har mycket bra man kan beställa som d-vitamin och lchf-mjöler m.m.) :
http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Mage-tarm/Tarm/Aloe-vera-destillat.htm