torsdag, oktober 20, 2011

Avstämning igen

Jag älskar att sitta och gå igenom den senaste månadens ekonomi. Det är så kul att ha koll. Det blir så mycket enklare om man vill ha ekonomiska mål om man vet nuläget, hur mycket man kan spara osv. Och när man har koll är det lättare att vara disciplinerad med sina utgifter om det behövs. Har man inte koll får man en känsla av att en liten utgift inte märks och det kan lätt skena iväg. Men nu vet jag att varje månad sitter jag där och räknar varje krona och varje krona räknas.

Jag har märkt att sen jag började med detta (knappt ett år sen) har jag mycket lättare att hålla i pengarna om det är något särskilt jag vill spara till, även om det är långsiktiga mål. Sånt var jag dålig på förut.

För en månad sen rapporterade jag ju om att våra matkostnader sjunkit med drygt 1000 kr/mån endast tack vare att vi börjat veckohandla. Ett ännu lite bättre resultat såg jag efter den här månaden och vi har inte alls tänkt på att snåla, bara på att handla endast en gång i veckan. Jag såg också att transportkostnaderna legat på några hundra mindre den här och förra månaden jämfört med tidigare. Det måste bero på att vi inte tar bilen till affären lika ofta.

Så kul, och jag blir så peppad av det. Det blir så fantastiskt mycket roligare med de långsiktiga målen när man känner full kontroll över nuläget.

2 kommentarer:

Vilhelmina sa...

Veckohandling är så värt det! :)

Sminkhörnan sa...

Så skönt att känna att du har kontroll över ekonomin, det är väldigt nyttigt och viktigt.