torsdag, april 26, 2012

Perfekt grädde

Man behöver en rund skål och en elvisp med flera steg. Dessutom är det en fördel om grädden är väl kyld, gärna lite kallare än kylskåpskall. 5 grader ska vara perfekt.

Jag brukar också ofta ha i lite osötat vaniljpulver, finns i välsorterade affärer.

Börja vispa grädden på lägsta steget. På så sätt får man in maximalt med luft i grädden. Man ser på grädden när det är dags att öka hastigheten - när den är jämn och inte bubblar sig längre då du vispar. När du ökar hastigheten börjar den bubbla sig igen - mer luft kommer in. När den blir stabil igen ökar du till högsta hastigheten (jag förutsätter att du har tre steg, du får anpassa till hur många steg du har) och vispar tills grädden tjocknat så mycket som du vill. Jag föredrar lite lösare grädde men det är ju en smaksak. Vispar man för hårt förlorar man dock luftigheten.

Voila, perfekt vispad luftig grädde! Så som man vill ha den!



2 kommentarer:

lisa sa...

jag älskar grädde!

Theresia sa...

Haha! Jag med! Och Rut älskar gräddsås! :)