söndag, september 23, 2012

Lycka

Jag funderade ett slag på detta med lycka. Och i mina resonemang kom formuleringarna från Baloos sång i Djungelboken...

Var nöjd med allt som livet ger
och allting som du kring dig ser
glöm bort bekymmer, sorger och besvär.

Var glad och nöjd för vet du vad
en björntjänst gör ju ingen glad.
Var nöjd med livet som vi lever här.

Jag anser verkligen att lycka till stor del är ett val. Det har så mycket mer med vår inställning och själsliga styrka att göra än omständigheterna omkring oss.

Jag har också hört (Joyce Meyer sa det) att när vi är unga så bär vår starka kropp vårt bräckliga inre, men när vi blir äldre så bör vi mer och mer bära vår bräckliga kropp med vårt allt starkare inre. Vi kanske blir svagare i vår kropp, men då kan det finnas en inre styrka som kompenserar och bär oss, så att vi inte går under inför livets omständigheter.


När jag var ung krävdes det inte mycket för att känslorna skulle göra en djupdykning. Idag kan jag känna lycka varje dag trots att mina omständigheter skulle kunna dra ner mig varje dag. Jag är så oerhört begränsad pga min hjärtsjukdom jämfört med andra i min ålder. Det är så många saker jag inte kan göra, som jag skulle vilja göra. Det finns så mycket jag skulle vilja klara av, som jag inte orkar. Men mitt inre är inte bräckligt. Mitt inre har legat i hårdträning i ganska många år nu och blir bara starkare och starkare. Man orkar inte leva som sjuk om man inte pumpar sin själ med tro, hopp och kärlek och bestämmer sig för att mitt i allt tänker jag leva och njuta av det livet som är mitt.

Och den gamla klyschan är så sann - det finns alltid någon som har det sämre. Därför vill jag leva i tacksamhet över allt gott som jag har. Den som inte vet vad brist är kan lätt glömma att tacka för sitt överflöd.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Det är sant! Man ska glädjas av det man har och inte ta allt för givet! Men samtidigt ska man alltid sträva till det bättre! :)
Ha en toppen söndag!
Kram kram
//Lana

Sonja Kidron sa...

Vilket härligt inlägg! :)
Instämmer till fullo! Lycka kommer inifrån och är någonting man själv "skapar" och visst ska man vara lycklig över det man har, samtidigt som jag tror väldigt mycket på det också Lana skriver här ovan; att det gäller att vara lycklig här och nu, men att ändå alltid fortsätta sträva framåt, utvecklas och sikta ännu högre! :)

Ha en härlig vecka!
Kram
Sonja

Queen of Kammebornia sa...

Det är så fint att kunna känna tacksamhet!