söndag, september 23, 2012

Rut just nu

Jag har tidigare skrivit om att studera sina barn när de är i 3-5-årsåldern. Jag tror att deras personlighet i princip blir färdigutvecklad däromkring för att sedan bara mogna och förfinas.

Den här sommaren har Rut utvecklats enormt mycket i sina talanger. Hon har blivit jättemycket duktigare på att rita, skriva, bokstäver och siffror. Just nu gör hon nästan inget annat än att rita och pyssla när hon är hemma utan lekkompis.

Jag kan inte tänka mig att jag ritade så mycket som hon gör för jag kan inte minnas att jag någonsin tyckt det varit så speciellt roligt att rita (jag är inte så bra på det). Däremot känner jag igen mig i hennes förtjusning för pysselböcker som är fyllda av knep och knåp som handlar om att man ska lära sig. 

Hon är ändå väldigt social i sitt pysslande. Hon vill gärna att någon ska sitta med henne och när hon ritar gör hon gärna en teckning till någon. Och så gör hon små lappar och lägger i min brevlåda som hon satt upp på dörren till vårt sovrum. Härom dagen ritade hon en teckning till sin kompis Filippa som hon ska skicka med posten.


Hon har ritat en flicka som släcker en eld och en robot, och skrivit allt själv (jag har berättat vilka bokstäver hon ska skriva). Hon är så duktig för att vara 4 år. På fyraårskontrollen på BVC sa de förresten att hon ritar som en femåring. 


Nu ska den bara läggas på Filippas brevlåda.

Utöver det står väl utseende i ganska stort fokus också, och prinsessor som jag berättat innan. Rut gillar verkligen att känna sig fin och ha fina kläder på sig. Och hon vill göra det som prinsessor gör, som att gifta sig. Det har hon funderat över en hel del det senaste halvåret i alla fall. Hon funderar över vad hon ska ha på sig, vilka blommor hon ska ha, och så klart vem hon ska gifta sig med. Senast igår frågade hon Martin vid deras frukost på McDonalds "vill du gifta dig med mig?". Jag måste berätta att man måste vara 18 för att få gifta sig. Rut verkar lite stressad över att få det gjort nån gång. Haha.


Där känner jag igen mig mycket också. Jag älskade att klä upp mig och vara fin när jag var liten och jag arrangerade bröllop mellan mig och min stora nallebjörn. Jag ordnade lämpliga kläder till honom och mig, en "präst" som var min granne, publik och kakor att äta efteråt.

Inga kommentarer: