tisdag, oktober 09, 2012

Bästa köttbullarna

Jag är så glad för ikväll lyckades jag verkligen med köttbullarna så att de uppskattades av alla! Förändrade receptet lite sen sist och stekte dem i stekpannan istället för i ugnen. Istället för gummibollar blev det riktigt fluffiga, saftiga och underbart goda köttbullar. Sist gjorde jag med grädde men jag vill ju också kunna äta så idag använde jag kokosmjölk, och det gick ju hur bra som helst.

800 gram köttfärs (jag har frysen full med naturbetesköttfärs, jippi!)
1 gul lök
2 ägg
2 tsk tomatpuré
1,5 tsk dijonsenap
2,5-3 tsk salt
2 krm vitpeppar
ev lite vitlökspulver
2 dl kokosmjölk (eller grädde)
1 dl pofiber

Blanda alla ingredienser utom köttfärsen och mixa ordentligt. Tillsätt köttfärsen och kör en god stund med elvispen (degkrokar) eller lite försiktigare med en mixer. Rulla köttbullar och stek i smör eller kokosfett.

Jag stekte i två pannor och gjorde vanlig gräddsås i den ena. Tänkte att jag skulle testa att göra en variant till mig med kokosmjölk i den andra. När köttbullarna var klara hällde jag på kokosmjölk och en gnutta soja i pannan och lät det koka upp. Jag tycker det blev en rätt så bra brunsås. Visst smakade det lite kokos men har man inget emot det är det en mycket bra alternativ sås. Jättegott!



1 kommentar:

Unknown sa...

Kanonbra recept! Visst är det kul att använda kokosmjölk i nästan allt istället för grädde! Och det smakar ändå inte direkt kokos!
Receptet sparar jag på en gång!
ha en toppen onsdag!
//Lana