tisdag, november 20, 2012

Tjälek

En sån här tallrik gör mig lycklig!


På den ligger tjälknöl av ytterlår och hemmagjord citronmajonnäs. Och så broccoli men det ser ni nog själva.

Det är lycka att kunna stoppa in en fryst stek i ugnen på kvällen och låta den stå tills nästa dag. Den får gärna stå minst 12 timmar. Ugnen har jag på 50-60 grader ungefär. På morgonen kan man stoppa in en termometer och eventuellt höja värmen lite tills man får rätt temperatur (55-70 grader beroende på smak och bit). Min syster har lärt mig hur man ordnar smaksättningen på ett effektivt och faktiskt bättre sätt än det traditionella. Man blandar helt enkelt ihop lagen utan kokning, skivar köttet tunt, och blandar ihop det. På så vis får allt kött snabbt god smak. Man kan servera det kallt eller lite värmt.

Lagen blandar jag på olivolja, soja, lite balsamvinäger, lite tomatpuré, lite dijonsenap, en skvätt vatten, salt, peppar, timjan. Det går inte åt så förfärligt mycket när man gör på detta sätt med uppskuret kött.

Till tjälknöl passar många slags oxstekar, speciellt bog, innan- eller ytterlår, fransyska eller högrev. Älgstekar går också väldigt bra om man har det.

Älskar verkligen tjälknölar, speciellt eftersom Martin brukar få skära upp köttet. Minimalt med jobb för mig med andra ord. Slänga in en stek i ugnen och blanda en lag är inte så jobbigt, men resultatet blir kanon!

Och majonnäsen med tydlig smak av citron var galet god till!

Nu önskar jag mig bara en skärmaskin så man kan få tunnare skivor med mindre jobb. Det är faktiskt hårt jobb att skära upp en hel stek (i alla fall om man gör det själv).

Inga kommentarer: